Mar 27, 2010

perjalanan...


Dulu??


dulu walaupun tak ramai..sekurang2nye ada tempat nak mengadu, ade tempat nak berkogsi rase, ade org nak bagi semangat, ada kepala yang nak bagi idea….

Sekarang??


Masing2 dah tercampak di tempat yang berbeza..dan aku terdampar di sini.. rase keseorangn.. takde lagi bahu yang sudi menadah air mata, takde lagi telinga yang sudi mendengar luahan hati... susahnye nak cari yang same ngan korang yg dulu… susahnye nak cari org yang sefaham dgn aku… sapelah yang sudi menyakitkan kepala fikir nak setle problem skg ni… hati sentiasa sedih, murung, tak kuat…

Nilah perjalanan..

Perjalanan hidup, yang telah lama diatur oleh Allah..Cuma terserah kpd kita bagaimana nak corakkan kehidupan kita..nak rujuk ape? Nak berpandukan ape? Fikir..fikir dan guna anugerah yang Allah bagi. Dulu kenal abc di tadika, pastu belajar buat ayat masa sekolah rendah dulu, pastu dah pandai buat essay lebih dari 150 patah perkataan mase sekolah menengah then seterusnya..

Samalah dgn pengalaman, selalu kena cubit sebab malas nak wat homework, jadi ‘blacklist student’, pegang title pengawas tapi buat hal…tak pasal2 kena buang, pastu semakin matang.. dah rase ada matlamat hidup skit2..mula serius dengan tanggungjawab, taklifat..amanah, sedar2 dah mula bekerja..aik!! tiba2 dah beranak-pinak…

Begitu juge dgn orang di sekeliling kita, kawan2. dulu berkawan sebab rasa nak berkawan, nak tambah kenalan, org berkawan…kita pun berkawan.. orang bercinta..kita pun nak cuba, bila berpisah tak rasa apa2.. pastu kita kenal erti persahabatan, persahabatan yang luar biasa.. luar biasa sebab ikatan tu terbina tanpa sedar, dan akhirnya terbentuk ikatan hati yg insyaAllah dipenuhi mahabbah fillah…dan takkan putus walau jauh di mata..

Banyak lagi perjalanan hidup, yang mana tak terakam dek kamera digital, bukan juga rakaman suara, jauh sekali media massa… tapi yang pasti..semuanya terakam di pandanganNya, tak terlepas walau seinci..menyorokla kat mana2, tak terlepas…….

Setiap langkah perjalanan…

Setiap langkah, setiap jejak…takkan sunyi dari dugaan, hari ni kita bersama, esok dah terpisah, hari ni kita senyum, tak sampai sejam dah menangis, tapi jangan kecewa… kalau rebah jgn mengalah… kita ada Dia

“Maka bersabarlah kamu seperti orang yang mempunyai keteguhan hati dari rasul- rasul telah bersabar dan janganlah kamu meminta disegerakan (azab) bagi mereka...” (Al-Ahqaf: 35)
“Hai anakku, dirikanlah solat dan suruhlah (manusia) mengerjakan yang baik dan cegahlah (mereka) dari perbuatan yang mungkar dan bersabarlah terhadap apa yang menimpa kamu. Sesungguhnya yang demikian itu termasuk hal-hal yang diwajibkan (oleh Allah).”
(Luqman: 17)

Dia memujuk kita melalui kitabNya yang suci…..
Dia menjanjikan kita dengn sesuatu yang tak mampu terbayang dek mata..walau kita sering derhaka…
Lemahnya kita kerana selalu mengeluh…

Jadi??

Ingatlah..Allah sentiasa bersama kita, segali nafas masih terhembus dari rongga, selagi itu peluang terbuka buat kita.. peluang membangkitkan semangat, peluang mencari kebenaran, peluang mengumpul kekuatan dan yang paling penting..peluang bertaubat dari kesilapan2 semalam… nyawa yang ada tanda peluang dariNya buat kita untuk mengisi bejana kehidupan dengan sesuatu yg disuruh, disukai olehNya dan menjauhi segala apa yang dilarangNya..menebarkan kebenaran, mencegah kebatilan

Hari ni ketawa kita mengingatkan kita yang kita pernah menangis…
Hari ni tangisan kita mengingatkan kita pernah gembira…….
Supaya kita sentiasa beringat……..

Akhir kalam…

SESUNGGUHNYA ALLAH TELAH MEMBELI DARI ORANG2 MUSLIM, DIRI DAN HARTA MEREKA DENGAN MEMBERIKAN SYURGA UNTUK MEREKA…

(AT-TAUBAH, 111)

wallahu`alam…

No comments: